Visie

Groeien - samenwerken - doen! 

Met deze drie woorden vatten we de visie en de missie van het leren en ontwikkelen bij ons op school kernachtig samen.  

Groeien

We vinden het belangrijk om de kinderen te zien groeien. Van groep 1 t/m groep 8 groeien zij, ze worden groter en leren steeds meer. Kennis maar ook vaardigheden die ze nodig hebben in het dagelijks leven. Binnen ons onderwijs, met onze methodes en werkwijzen wordt aandacht besteed aan de 21ste-eeuwse vaardigheden, waaronder digitale geletterdheid.   

De groei van het kind staat centraal. Het kind mag zich ontwikkelen zoals bij hem of haar past en wordt daarin gevolgd en begeleid door de leerkracht.  Vanuit een groei-mindset zullen we met de kinderen steeds reflecteren: wat heb jij geleerd en wat heb je betekend voor de ander; wat zijn jouw doelen en resultaten. 

Samenwerken

Kinderen leren veel van de leerkrachten, maar juist ook van het werken met schoolgenootjes. Oudere kinderen lezen met jongere kinderen, groepjes in de klas werken samen aan opdrachten, je kunt hulp vragen bij een klasgenootje en er worden coöperatieve werkvormen ingezet bij de verschillende vakken. Kinderen zijn samen verantwoordelijk voor het spelen, werken en leren op school. 

We zijn een Vreedzame School, daarmee realiseren we een school- en klassencultuur waarin kinderen gezien worden, taken en verantwoordelijkheden hebben in de klas, in de school, en ook in de omgeving van de school.  

Doen

Kinderen leren door te doen. In de onderbouw door te spelen in de hoeken, maar ook in de midden- en bovenbouw gaan de kinderen praktisch aan de slag in een uitdagende leeromgeving. Kinderen gaan zelf op onderzoek uit. Ze ontdekken, experimenteren en ervaren. De kinderen doen en denken actief mee met de lessen en opdrachten. Niet alleen uit een boek, maar juist door opdrachten met concrete materialen in levensechte situaties.  

Met de methode DaVinci bieden wij wereldoriëntatie als één geheel aan. Hierdoor laten we kinderen zien en ervaren dat geen enkele gebeurtenis in de wereld op zichzelf staat. De lessen worden vanuit thema’s aangeboden. De onderwerpen prikkelen de kinderen om zich te verwonderen en hun nieuwsgierigheid uit te dagen. Taal is een logisch en herkenbaar onderdeel van Davinci. Ook cultuuronderwijs speelt hierbij een belangrijke rol. 

De bedoeling van ons onderwijs op De Til is uiteraard: goed onderwijs voor alle kinderen opdat ze allemaal optimaal tot ontwikkeling komen (competentie) en allemaal goed voorbereid hun eigen plaats (autonomie) in de samenleving (relatie) kunnen innemen. 

De Til heeft een open christelijke identiteit. We hebben daarmee aandacht voor verschillende levensovertuigingen. We scheppen een pedagogisch didactisch klimaat, waarin veiligheid, geborgenheid, rechtvaardigheid, vertrouwen en ouderbetrokkenheid sleutelwoorden zijn en waardoor uw kind wordt uitgedaagd om te leren.